Friday, November 3, 2017

CERPEN PILIHAN MINGGUAN

NOKTAH PENANTIAN
Oleh NoHR

Image result for JAMBATAN PICTURE
Sumber : Google
            (i)
 Sungguh. Aku penat dengan dunia. Aku penat dengan kehidupan. Bertahun-tahun lamanya aku memendam rasa. Penat. Kalau dunia boleh menentang aku. Kenapa aku tidak?
    Anak mataku perlahan-lahan mencerun memandang ke bawah. Puncak jambatan gantung itu membolehkan aku melihat permukaan tasik di bawah. Di belakang palang besi jambatan gantung itu pula sesak dengan manusia-manusia yang menjerit-jerit kesawanan. 
Aku terkesan? Aku terganggu dengan laung pekik, jerit tempik mereka? Tidak, di kala ini hanya kekosongan mengisi sanubari. Hati aku kebas. Angin yang menampar-nampar pipi seolah-olah tidak mengusik waras minda.
    Kaki yang sudah berdiri di hujung puncak jambatan gantung kini hanya menunggu setapak lagi untuk menjadi penentu. Berdiri tegak aku di atas palang besi tersebut. Satu persatu memori pahit mengasak-asak minda. Telinga aku tuli daripada sebarang bantahan. Setapak lagi dan aku akan bebas. 
    'Setapak lagi,  Adh dan semua ni akan hilang. Ambil setapak aja lagi,' desis hati sendiri memujuk pergolakan yang memerangi minda.
    Suara dan jeritan yang makin nyaring dari arah bawah apabila kakiku tidak lagi berpaksi di atas palang besi itu langsung tidak mengusik jiwa. Tuhan...
    Aku penat. Aku ingin berehat.
(ii)
    Keriut mesin yang memaparkan garisan turun naik warna hijau tanpa sedar menjengah corong telinga. Kelopak mata yang kubuka perlahan-lahan langsung tertancap pada IV drip yang bersambung tercucuk pada tangan sendiri.
    Suasana terang dipancar cahaya membuatkan dahi aku berkerut seribu. Aku dah mati ke? Dekat mana ni?
    "Assalamualaikum. Hei... dah sedar?" soal seseorang. Kepala kutoleh ke kiri mencari figura empunya suara. Mata bundarnya terkebil-kebil memandang tepat ke arah aku, sebelum bibir keringnya merekah tersenyum.
    Ingin ditanya tetapi terasa berat mulut ini untuk dibuka. Tangan yang berbirat dan lebam di sana sini menyukarkan lagi pergerakan aku untuk duduk bersandar.
    Tak semena-mena ada tangan yang menegah aku daripada bangun. Wajah pucat itu aku pandang lagi. Wajahku pula kosong tanpa secebis senyuman. 
"Nama aku Aisyah.  Boleh panggil Aisy," ucapnya "Farahin Adhwa? Kan?" sambungnya lagi. 
Hanya anggukan lemah yang aku berikan. 
    Aisy tersenyum buat ke sekian kalinya. Namun bingkas dia bangun, menuju ke lorong kiri wad apabila aku menerima tegahannya dan terus berbaring. 
    Itu figura akhir yang aku nampak sebelum pandangan aku kembali kelam tidak bercahaya.
(iii)
    'Mimpi. Itu semua mimpi, kan?' Sebab setiap kali aku bangun,  dia akan hilang. Lambat-lambat kelopak mata cuba aku buka tetapi sangkaan aku kali ini meleset.
    Terkebil-kebil Aisy memandang aku sambil menongkat dagu. Keluhan berat aku lepaskan. Ini realiti. Wajah pucatnya aku pandang tanpa riak. Senyuman masih lagi tak lekang dari bibirnya.
    "Tak sakit ke buat begitu? Memang nak mati awal, eh?" soalnya sebelum pandangannya melolot ke pergelangan tangan aku yang sudah berbalut dek luka ditoreh dengan kaca dua hari lalu.
     Ya. Itu 'usaha' terbaik aku. Aku rasa aku sudah terjun dari jambatan. Dan setahu aku, aku tak boleh berenang. Jadi macam mana aku boleh terselamat? Inisiatif kedua aku ambil adalah dengan menoreh tangan sendiri. Namun lukanya tak cukup dalam. Aku belum cukup terlatih dalam kerja toreh-menoreh ini. 
Derai bunyi kaca bertemu lantai menyebabkan jururawat bergegas menuju ke katilku. Menyelamatkan keadaan tetapi bolehkah lagi aku ini diselamatkan?
    "Tahu tak Allah benci perbuatan kau tu? Hukuman dekat akhirat berat tau.  Kalau sungguhlah kau mati bunuh diri hari tu, mereputlah kau jadi kayu api neraka. Keduanya, kau akan terus menerus bunuh diri dekat akhirat sana. Kalau kau mati sebab toreh tangan, di akhirat nanti kau akan ulang benda yang sama tu buat selama-lamanya. Tak ngeri ke? Tak takut?" soalnya bertubi-tubi namun tidak pula aku memberi respon.
    Pandangan ditala aku ke luar tingkap. Memandang langit, sedang minda mencerna setiap kata-kata Aisy.
    "Aku penat." Setitis air mata aku mengalir ke pipi tanpa sedar.
    Aisy mendengus kasar, geram mendengar kata-kata aku. "Alasan kau bunuh diri sebab kau penat? Jangan buat lawaklah."
    "Kau tak faham..." ucapku rendah.
    "Apa yang aku tak faham?" Sinis suara Aisy menyentakkan aku tetapi jelas ternyata hanya aku yang terkejut. Penghuni wad itu langsung tidak terkesan dengan suara Aisy yang naik meninggi.
    Aku ketap bibir kuat sebelum menghela nafas berat. "Aku ada mak ayah. Tapi mereka tak hiraukan aku, masing-masing bina keluarga sendiri. Tinggalkan aku. Aku rasa macam kewujudan aku dinafikan. Aku cuma nak tempat berpaut. Tapi aku tak ada sesiapa."
    Aisy terdiam. Masih lagi memandang aku. 
"Mak ayah aku bercerai kemudian tinggalkan aku untuk membesar bawah jagaan nenek. Tapi nenek pun dah pergi. Aku cuba kerja keras selamatkan nenek, Aisy. Dia tetap pergi," lirih ujarku cuba menarik simpatinya.
    Belakang tapak tanganku diusapnya lembut.
    "Sifat manusia itu rapuh, Adhwa. Sebab itu kita perlukan Tuhan. Penat tu perkara biasa. Putus asa itu biasa. Tapi Dia Maha Pengasih. Dia sayang kau. Dia pilih kau. Balik pada Dia, tiada tempat berpaut yang lebih baik daripada Dia. Ingat pesan aku," ucap Aisy sambil tersenyum lagi.
    Tanpa sedar aku menangis semahu-mahunya di bahu Aisy. Penat. Aku penat, Ya Allah.
    "Nangis selagi mana kau mahu. Dia ada. Untuk jaga kau. Tak kisahlah besar mana dosa kau. Jangan putus asa minta ampun. Tau?" pujuk Aisy lagi.
    Lambat-lambat aku mengangguk.
    Aku nak pulang.
(iv)
    Hari-hariku selepas itu semakin lama semakin indah. Aku telah kehilangan tetapi Dia mengangkat segala rasa susah hati aku dengan kehadiran seorang insan yang bernama Aisyah.
    Bermula daripada situ, aku kumpul semula kekuatan. Mencari cebisan semangat yang hilang. Aku belajar mengaji. Belajar tepati masa terutamanya waktu solat. Perlahan-lahan aku menyusur  semula jalan kembali.
    "Hati kita... apabila dekat dengan Tuhan, akan rasa tenang. Jadi berhenti terlalu bergantung pada manusia," pesan Aisy pada hari terakhir aku menemuinya.
    Malam sebelum aku dibenarkan keluar dari wad, dia sempat berpesan pada aku. "Tanggungjawab aku dah selesai. Tolong jagakan keluarga aku untuk aku, ya?"
    Aku kehairanan dengan kata-kata Aisy namun terus membengkokkan jari kelingking tanda berjanji. Esok aku boleh tanya semula, fikirku lagi.
"Kenapa dengan diorang? Salah ke apa yang kita buat ni?" Soalku ketika seorang jururawat melintasi katilku dan memandang curiga. 
Senyuman Aisy langsung pudar. "Jangan pedulikan mereka," ujar Aisy
(iv)
    Hari ini aku dibenarkan keluar dari wad. Barang-barang sudah kukemas semuanya. Aku masih lagi setia menunggu kehadiran Aisy.
    Jururawat yang mengemas  katil sebelah memandang aku pelik. "Dah boleh balik kan? Tunggu siapa, dik?" soalnya prihatin.
    "Kawan saya yang selalu datang tu. Nanti dia datang ambil saya," ujarku, gembira. Entah apa yang menyentakkan jururawat itu, aku pun tidak pasti. Yang pasti riaknya langsung berubah mendengarkan bicaraku. Dia pandang aku dengan dahi berkerut seribu sebelum berlalu pergi.
    Terkebil-kebil aku pandang figura gadis tinggi lampai berbaju putih itu. Tanpa sedar ada susuk lain yang menyinggah di tepi katil.
    Kepala aku angkat pula memandang figura tiga orang insan di sisi katil. Sepasang suami isteri dan seorang lelaki yang kelihatan lewat 20-an.
    "Farahin Adhwa? Kami keluarga Aisy." Bait-bait kata yang terzahir langsung menyebabkan aku mencium tangan wanita tua di antara mereka sebagai tanda hormat.
    Hairan. 'Aisy ajak satu keluarga dia untuk datang jemput aku?' omelku sendiri.
    "Maaf bertanya. Aisy ada dekat mana, ya?" soalku apabila tiada langsung bayang-bayang Aisy menjengah layar pandangan seperti selalu.
    Wanita tua itu menekup mulut sebelum membiarkan tangisan kecil bebas. Terhinggut-hinggut tiba-tiba tubuh wanita tua itu, menahan sebak apabila mendengar soalanku. Terpinga-pinga aku dibuatnya.
    "Abah, abang bawa mama turun dulu. Kami tunggu dalam kereta. Ya?" ucap lelaki tinggi lampai itu sebelum berlalu pergi.
    Aku yang tidak memahami hujung pangkal cerita sudah cuak tak bernoktah. Salah ke soalan aku tadi? Tapi sungguh… mana Aisy?
    "Aisy dah tak ada. Dia lemas semasa selamatkan kamu. Kamu wasiat terakhir dia. Sebab itu kami datang untuk jemput kamu, memenuhi permintaan arwah," ucap lelaki tua itu tenang.
    'Arwah?' Rahangku terbuka spontan.
    "Aisy..." bicaraku tergantung.
    "Dia dah tak ada. Sejak lima hari lepas, selepas kejadian dekat jambatan gantung tu," sambut bapa Aisy lagi.
    Tak mungkin... baru semalam aku jumpa dia.
    "Jagakan keluarga aku."
    Senyuman Aisy menjengah minda. Sebelum satu-persatu memori tentang orang sekeliling yang memandang aku pelik tiap kali aku bercakap dengan Aisy menjengah minda.
Tamat.
    

  

No comments:

Post a Comment