Friday, October 20, 2017

Rumah Untuk Disewa : Nazrie Haslieanie



 
          Nazrie Haslieanie merupakan nama sebenar editor, penulis dan penyelenggara berasal dari Besut ini. Mempunyai pengalaman 10 tahun di dalam bidang penulisan seiring dengan tugasannya sebagai editor buku-buku pendidikan di sebuah syarikat penerbitan tersohor di Malaysia.
          Penglibatannya di dalam bidang penulisan bermula ketika masih bergelar pelajar universiti dengan tersiarnya cerpen berjudul “Alahai Ayah” di majalah Mingguan Wanita. Tanpa menoleh, langkahnya dihayun laju dengan penghasilan cerpen demi cerpen dan disambung pula dengan kerjaya di dalam bidang yang sama. Seterusnya, langkahnya terus gemilang dengan terbitnya dua buah novel awal remaja berjudul “Si Belang” dan “Ku Juga Punya Hati.”

          Sebagai penulis, keunikan dalam setiap karya adalah buruan yang tidak berpenghujung dan itu jugalah hasrat penulis yang sudah menghasilkan lebih 30 buah karya termasuk novel remaja, antologi cerpen, puisi dan cerita kanak-kanak.

         Beliau yang pernah terlibat dengan antologi “Sedegup Cinta” meletakkan Roald Dahl sebagai idola atas kriteria kisah-kisah yang digarap oleh penulis tersebut memberi beliau inspirasi supaya berfikir di luar kotak. Selain itu, penulis berkaca mata ini tidak spesifik dengan seseorang penulis sebagai idola berdasarkan kisah yang ditulisnya.
            
       
            Penulis buku “Budak Tin” terbitan ITBM ini juga merasakan penulisan cerpen adalah wahana terbaik untuk penulis baharu yang mencari tapak di dalam bidang ini. Pada masa yang sama, mereka dapat menghasilkan karya dengan lebih cepat dan sudah tentu lebih baik pada masa mendatang. Bagaimanapun, beliau mengingatkan, adalah penting untuk seseorang penulis itu memastikan maklumat yang ditulis adalah fakta yang tepat agar tidak dipertikaikan oleh pembaca. Pembaca pada hari ini semakin pintar kerana mereka sendiri banyak membaca dan menelaah. Penyampaian yang kreatif juga merupakan peluru yang boleh menarik minat pembaca.

          Selain daripada menulis, Nazrie Haslieanie juga sering diundang oleh pihak universiti dan sekolah untuk memberikan ceramah tentang penulisan. Selain itu, pengalaman ditemuramah oleh pelajar universiti untuk tugasan, juga turun mempromosi karya sendiri di pesta buku merupakan pengalaman berkarya yang indah bagi beliau.

     Sehingga ke tahap ini, Nazrie Haslieanie, editor muda yang berkaliber ini merasakan perjalanannya di dalam bidang penulisan masih panjang. Dia ingin sekali menghasilkan karya di dalam genre yang berbeza sebagai memenuhi tuntutan sasarannya sebagai penulis serba boleh.

           Pada tahun 2016 sahaja, sebanyak 7 buah karyanya telah diterbitkan dan kesempatan menimba pengalaman yang pelbagai ketika menulis, dimanfaatkan sepenuhnya. Nazrie Haslieanie sebelum menoktahkan temubual mengharapkan rakan penulis yang berkeinginan untuk menjadi penulis berjaya agar jangan mudah berasa puas dan mendabik dada jika karya diterbitkan kerana proses pembelajaran ini tentunya tidak pernah bernoktah.
                                     
 



No comments:

Post a Comment